Hvordan komme inn i gode rutiner etter ferien?

Etter en god og lang sommerferie med mye god mat, drikke, is og resataurantbesøk, kan det være vanskelig å komme tilbake til gode kostholdsrutiner.

I ferien spiser man annerledes, både HVA man spiser og NÅR man spiser. Det blir som regel færre måltider da en sover lengre, middagen blir senere enn vanlig, og det blir da lettere å hive i seg noe «usunt» på kvelden igjen. Mange går inn i «feriemodus» og tenker ikke så mye over hva en putter i seg. Kosematen blir daglig, og da sier det seg også selv at det er lett å gå opp noe såkalte «feriekilo».

I utgangspunktet går feriekiloen raskt på, og da raskt av igjen også. Men da kreves det selvfølgelig at en strammer inn igjen så fort ferien er over.  

Mine beste tips for å komme inn i gode rutiner etter ferien:

 

Bestem deg

For å komme inn i gode rutiner må du finne din indre motivasjon. Tenk over hvilke fordeler en sunn livsstil vil ha for deg, og hvilke ulemper en ikke så god livsstil vil ha for deg.

Men - ikke sitt og vent på at motivasjonen skal komme til deg. DU må finne den. Du må bestemme deg for at nok er nok, og rett og slett gjøre et tiltak.

Bestem deg for en eller to ting du skal fokusere på som du vet du kan forbedre. Kanskje du har kommet inn i dårlige vaner med for mye sukker i løpet av ferien. Eller at det har blitt litt mye karbohydrater i form av baguetter, pasta og lignende.

Bestem deg for at du skal redusere det og lag en avtale med deg selv, eller sammen med noen andre. Reduserer du inntak av raske karbohydrater og sukker, vil mest sannsynlig søtbehovet reduseres, og du er allerede på vei inn i en god sirkel.

 

Lag en plan

Ønsker du en endring, ja så må også en endring gjøres. Det krever litt planlegging og prioritering.  Men sett deg ned og lag en plan for uka. Alt blir så mye lettere å gjennomføre med en plan foran deg. Du trenger nødvendigvis ikke gjøre dette i ukesvis, men for en periode, til du er tilbake til de gode rutinene.

Finn en frokost som funker for deg, og som gir deg en god start på dagen. Kanskje du skal gjøre lunsjen klar kvelden i forveien, om det er en salat, omelett eller koke noen egg som du kan ha på knekkebrødet.

Ha grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet, så har du til både middag og mellommåltid. Få det inn dere du kan. Og prøv og ikke ha usunne ting tilgjengelig midt i uka.

Fokuser på mat du liker

Ikke se mørkt på det og tenk at du ikke kan ha det eller det. Fokuser på alt du faktisk KAN ha, og fokuser på den sunne maten du liker. Du kan ha pizza, men erstatt det hvite melet med mer grovt. Ha en hamburger av rent kjøtt, men velg grovt hamburgerbrød fremfor fint, og ta litt salat ved siden av i stedet for pommes frites. Ved å ta sunnere valg får du mer overskudd og energi, og du gjør rett og slett kroppen din en tjeneste.

Prioriter måltider

For noen kan faktisk det og i det hele tatt huske å spise være en utfordring. Ikke klapp deg selv på skuldra og tro du har vært flink dersom du bare har spist to måltider i løpet av dagen. Kroppen din trenger mer enn det for å få både overskudd og resultater.

Du bør ha 4 gode måltid i løpet av dagen, og ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid.

Er disse måltidene sunne og næringsrike, vil dette bidra til at du presterer bedre på både skole, jobb og trening.

 

Trening og aktivitet

En annen viktig faktor for å komme inn i gode rutiner igjen, er trening og fysisk aktivitet. Kosthold og trening henger mye sammen, og er du flink med trening, er det også lettere å være flink med kostholdet og motsatt. Du kommer inn i en god sirkel, noe som vi merkes på både humør, energi, motivasjon og livskvalitet.

Ikke gå for hardt ut

Men – ikke gå for hardt ut. En sunn livsstil er noe du skal leve med, så ikke lag for strenge regler. Legg lista slik at det er gjennomførbart over tid. Går du altfor hardt ut, vil du mest sannsynlig falle av etter kort tid.

Husk uansett at dersom du velger å spise litt sunnere enn hva du gjør i dag, og vær litt mer fysisk aktiv, ja så er du allerede på god vei :)