4 løpeøkter du kan gjøre ute

Våre intervalltimer på tredemølle er superpopulære, og vi vet at mange har satt seg forskjellige mål fremover mot sommeren. Fortvil ikke, det er mange muligheter og fullt mulig å få til intervalltrening ute også.

Det kan være fint å ha en klokke, eller om man bruker telefonen for å holde kontroll på tiden. Det finnes mange apper man kan laste ned som er fine å bruke til intervall trening. Det som er så fint med løping er at du kan gjøre det over alt, og du kan gjøre det i ditt tempo. Her får dere noen eksempler på noen løpeøkter.

INTERVALLER

Eks 1.

Oppvarming- rolig jogg i ca 10 min

4x4 intervaller.

Nå skal du løpe i 4 min, og ha pause i 2 min. Når du løper skal du prøve å holde et høyere tempo enn det du har på en vanlig joggetur med samme tempo hele veien. Når du har pause så stopper du ikke opp, men fortsetter i rolig jogg eller rask gange.

Gjenta dette 4 ganger.

Avslutt med rolig jogg så du får en fin nedtrapp før du gir deg.

 

Eks 2.

2 minutters intervaller

Nå skal du løpe i 2 min, og ha pause i 1 min.  Her skal du også prøve å holde et høyere tempo i 2 min.  Når du har pause så stopper du ikke opp, men fortsetter i rolig jogg eller rask gange.

Gjenta dette 8 -10 ganger.

Avslutt med rolig jogg så du får en fin nedtrapp før du gir deg.

 

BAKKEINTERVALLER

Bakkeintervaller er også et fint alternativ og veldig effektiv trening. Finn en bakke i nærheten og gi bestem deg for å gi gass. Her kommer to forskjellige eksempler på hvordan du kan legge opp økten.

Eks 1

Oppvarming- 10 min 

Finn en bakke som tar 20-30 sek å løpe opp.

Løp opp i så høyt tempo du klarer, og gå eller jogg rolig ned igjen.

Gjenta dette 6-8 ganger og 4 omganger til sammen. 

Ha en pause på ca 1-2 min mellom hver runde. 

 

Eks 2.

Oppvarming- 10 min 

Finn en bakke som det tar 30-60 sekunder å løpe opp.

Løp opp i så høyt tempo du klarer, og gå eller jogg rolig ned igjen.

Gjenta 8-12 ganger.

 

God trening!