Treningstips - Tøying

Her er 5 gode tøyeøvelser som bør gjøres i løpet av en uke!

Nei, du blir ikke mindre støl av å tøye men det hjelper mot mye! Du holder deg blant annet mer bevegelig, noe som igjen gjør at du kan få mye mer utbytte av treningen din.  I tillegg er det med på å forebygge skader.

Om du klarer å få inn disse 5 øvelsene etter treningsøkten, eller utføre dem som egne økter i løpet av en uke er du på god vei til å bedre bevegeligheten. Om du ønsker fremgang bør øvelsene utføres annenhver dag.

TØYING AV HAMSTRINGSMUSKULATUR

img_8502

Ligg på ryggen. Trekk det ene benet mot deg med strikken som er plasserer under fotsålen. Andre beinet forsøker du å holde så strakt som mulig. Denne øvelsen skal kjennes på bakside lår, og nedover på leggen. Hold i 1-2 minutter, og bytt deretter bein.

TØYING AV HOFTELEDDSBØYERNE

img_8444

Ta et langt skritt frem, plasser det ene beinet foran deg, mens det andre beinet settes ned i matten. Skyv deretter hofta fremover slik at du kjenner en god strekk på hoftepartiet. Hold i 1-2 minutter, og bytt deretter bein.

TØYING AV SKULDERPARTIET OG BRYSTMUSKEL

img_8538

Legg deg ned på magen med armene utstrakt til begge sidene. Beveg deretter kroppen over til den ene siden slik at beinet ditt løftes og plasseres over det andre. Den ene armen holdes utstrakt langs gulvet, mens den andre benyttes til å skyve og støtte seg med. Når du ligger i denne posisjonen skal du kjenne en god strekk på skulderpariet, og noe bryst. Hold i 1-2 minutter, ta eventuelt pauser underveis dersom det blir for intenst, og bytt deretter side.

TØYING AV INNSIDE LÅR

smalt_toy1

Sett deg ned på rompa og plasser føttene langt fra hverandre. Len deretter overkroppen forover med en naturlig holdning i overkroppen, altså ikke med for stor bøy på ryggen. I denne posisjonen skal du kjenne en god strekk på innsiden av begge beina. Hold i 1-2 minutter.

TØYING AV KORSRYGG/RYGGEN

smalt_toy2

Legg deg ned på matten. Løft det ene beinet, og roter over til motsatt side. Jobb aktiv med å holde/presse lett ned motsatt skulder i gulvet. Denne øvelsen skal kjennes i korsrygg, og noe oppover ryggen. Hold i 1-2 min og bytt deretter side.

GOD TØYING FOLKENS 🙂