Treningstips - HiiT

På dagens treningsmeny står HIIT trening. HIIT trening (High intensity interval training) består av korte intensive intervaller, og øktene har en varighet fra 10-30 min. Det geniale med HIIT trening er at du forbedrer utholdenheten, samtidig som du bevarer muskelmasse. I tillegg tar det ikke lang tid å utføre en slik type trening. Test den gjerne ut.

Oppvarming: 5 min lett jogg, og/eller  jumping Jacks

Økten:

  • Fullfør runde 1 så fort du klarer med god teknikk, hvil i ett minutt
  • Fullfør runde 2 så fort du klarer med god teknikk, hvil i ett minutt
  • Fullfør runde 3 så fort du klarer med god teknikk, hvil i ett minutt.

Bit tenna sammen og gjenta dette en eller to ganger.

I treningsverden bruker vi mye engelske ord og begreper på de forskjellige øvelsene. Men for å gjøre det mer forståelig, kommer det en oversettelse her:

Walking Lunges = Gående utfall

Squat Jumps = Knebøy hopp

Plank = Planke

Push ups = Armhevninger

Split Squat Jump = Hoppende utfall

Wide leg squat = Knebøy med bred benstilling

Side plank = Sideplanke

Back lunge = Utfall bakover

Air squat = Knebøy

Burpees = Legg deg ned på magen og reis deg opp igjen!
Du starter i en stående posisjon, bøyer så knærne, tar deg imot med hendene, og strekker deretter beina ut bak deg. Reiser deg opp igjen med å flytte føttene raskt inn under kroppen. Hopp og klapp over hodet.

Mountain climbers = Start i en push-up posisjon. Trekk kneet opp til albuen, og før benet tilbake i utgangsposisjon. Bytt så bein. Jobbe hele tiden med å holde tempoet oppe.

Spurt = Løp så fort du klarer, og ha hele tiden fokus på å holde tempoet oppe.