Tips til å komme i gang med trening

Husk at det er bedre å være på trening og tenke på sofaen enn å ligge på sofaen og tenke på trening

  • Forplikt deg!
  • Meld deg inn på treningssenter https://spicheren.no/medlem/
  • Tren til faste tider
  • Få deg en treningspartner
  • Benytt deg av gratis treningsveiledning når du melder deg inn på treningssenteret

Gode grunner til å være fysisk aktiv

Kroppen er skapt for bevegelse. Så enkelt er det bare.

Vi lever i en mer og mer stillesittende verden. Fra 1950-1960 årene flyttet mye av arbeidsstyrken seg fra fabrikkene og jordene inn i kontorer foran en PC/skrivemaskin. Folk ble mer stillesittende og overvekt kom som en følge av inaktivitet sammen med et økende inntak av «junkfood». Som en konsekvens av dette oppstod et nytt fenomen. Fitnessindustrien. De som er gamle nok til å huske 1980 tallet husker garantert Jane Fonda sine treningsvideoer på VHS. Treningstøy var ikke lenger bare praktisk men det ble også trendy. Treningsindustrien fikk mer og mer fotfeste, og har frem til i dag blitt en normal del av hverdagen til mange.

Hvorfor bør man egentlig trene?

Dette spørsmålet kan ha mange svar. Men dette er kanskje det mest dekkende: «For at du skal føle deg bedre». Hvorfor føler du deg bedre? Forklart fysiologisk så er det på bakgrunn av endringer som skjer i kroppen. Økt muskelstyrke/volum, økt oksygenopptak og økt blodvolum. Hvilke konsekvenser får det hvis du føler deg bedre? Min påstand er at du får bedret selvfølelse og økt selvtillit. Hva skjer da? Kanskje ingenting! Eller så blir du mer produktiv og vokser på andre arenaer som i studier, på jobb, i relasjoner med andre eller på hjemmebane. Hvilke resultater kommer av dette? Igjen, kanskje ingen, men likevel er sannsynligheten for gode resultater større dersom du føler deg bedre. Så hvorfor bør man egentlig la være å trene?

Hvorfor er det vanskelig med kontinuitet når det kommer til trening?

«Hvis du skal spise en elefant så er det vanskelig å spise hele elefanten i en bit. Den må spises i små biter av gangen» (Sean Whalen). Sett realistiske mål og ikke gap over for mye i starten. Definer målet (gjerne sammen med kyndig hjelp – personlig trener) og når du skal nå selve målet. På bakgrunn av dette vet du hvor mye trening du må gjøre i måneden, uken og om dagen. Hvis målet er så enkelt som å begynne å trene. Gratulerer! Du har nådd målet når du har meldt deg inn på treningssenteret og hatt din første trening. Nå må du bare aldri slutte. Trening er noe man må gjøre resten av livet.

Kristian Jøranson (Ass senterleder Spicheren)